Ünite 9- İnsan Kaynakları
Yönetimini Oluşturan İşlevler
Çağdaş bir
işletmede insan kaynakları bölümünün üstlenmesi gereken işlevlerini altı ana
başlıkta toplayabiliriz;
- Planlama: insan kaynakları
planlaması, iş analizleri, iş tanımları, iş gerekleri.
- Kadrolama: Personel bulma,
seçme ve yerleştirme.
- Değerleme ve ödüllendirme:
performans değerleme, disiplin, temel ücret ve özendirici sistemler,
ödüller.
- Yetiştirme ve geliştirme: İşe
yeni alınanların oryantasyonu, Personel eğitimi ve Kariyer planlaması
- Endüstri ilişkileri: Toplu
pazarlık ve personel hakları
- Koruma ve geliştirme: İş güvenliği ve işgören sağlığı
İnsan Kaynakları Planlaması
En genel
anlamıyla plan, gelecekte izlenecek yolun önceden belirlenmesidir. Planlar,
işletmelerin amaçlarına en kası yoldan ulaşmalarını engelleyecek etkenlere karşı
önlem alınmasını sağlar.
İşletmeler
için insan araç değil, amaç olmalıdır. Üretim işlevinde emeğin etkin ve verimli
bir şekilde kullanımı hayati bir konudur. Bunun için öncelikli yapılması
gereken, üretim için gerekli sayıda ve gerekli nitelikteki işgöreni, istenen
zamanda ve istenen yerde hazır bulundurmaktır. Bu işlevin adı insan kaynakları
planlamasıdır.
Planlama Yöntemleri
- Delphi tekniği; insan kaynakları yöneticisinin
denetiminde yapılır. İşletmenin her bölümü için, bölüm içinde değişik
basamaklarda görev yapan yönetici grubuna, iş gücü tahminleri sorulur. Bu
yöneticiler hiçbir zaman birbirleriyle karşılaşmazlar. Bunun sonucu olarak
bir yönetici diğer yöneticilerin baskısından uzak kalır. Ayrıca bu teknik
coğrafi olarak farklı yerlerde oturan yöneticilerin bir karara
varmalarında kullanılır. Ancak zaman alması nedeniyle özellikle çabuk
karar almayı gerektiren durumlarda kullanılmaz.Alınan bu bilgiler insan
kaynakları yöneticisi tarafından değerlenir, karşılaştırılır ve işgücü
tahminindeki sapmalar belirlenerek, yöneticilere yeniden değerleme
yapmaları için geri gönderilir. Bölüm içindeki yöneticilerin gelecekteki
işgücü ihtiyacı konusunda görüş birliğine varıncaya kadar bu süreç devam
eder.
- İleriye dönük kestirim; Oldukça basit ve pratik bir
yöntemdir. Geçmişteki bilgilerden yararlanılarak gelecekteki işgücü
hakkında tahmin yapılır.
- İndeks hesabı; Geçmiş yıllarda izlenen bazı
göstergelere göre gelecekteki işgücü talebinin belirlenmesidir.
- Kantitatif Teknikler; Buraya kadar anlatılan
planlama yöntemleri,insan kaynakları talebini etkileyen faktörleri
(çevresel değişiklikler,işgören hareketleri vb)dikkate almaz. Oysa
istatistiksel analiz yöntemleri ve bilgisayar modelleri yoluyla daha
sağlıklı iş gücü tahminleri yapılır.
Planlamada Kullanılan Araçlar
- İşgücü Envanteri; Personel mevcudunu ortaya
koyar. Mevcut işgörenin sayı ve nitelik olarak özelliklerini ortaya
çıkarır.
- İşgücü beceri envanteri: işi ve statüsü ne olursa
olsun, işletme içinde çalışanlar için ayrı ayrı dosyalar tutulur. Bu
dosyada işgörenin şimdiye kadar çalıştığı işler, eğitim ve yabancı dil
durumu, katıldığı kurs ve seminerler, aldığı disiplin cezaları ve
ödüller, fiziksel ve düşünsel nitelikleri, yaşı, cinsiyeti, kıdemi gibi
bilgilere ayrıntılı olarak yer verilir.
- İşgücü genel envanteri: Bu çalışmada bireysel
değerleme yapılmaz. Tüm çalışanlar; cinsiyetlerine, yaşlarına,
deneyimlerine, kıdemlerine, aldıkları ücrete, eğitimlerine vb. unsurlara
göre genel bir değerlemeye alınıp, işletmenin elindeki insan kaynağının
yapısı ortaya çıkarılmaya çalışır.
- Personel Dönüşüm Oranı: Planlamada kullanılan oldukça
önemli bir araçtır. Genellikle bir yıllık hesaplanır, işletmede bir dönem
içinde çeşitli nedenlerle ayrılan işgörenin yüzde olarak oranını gösterir.
İş Analizleri
İş
analizleri insan kaynakları yönetiminde kullanılan işe yönelik bilgilerin,
belirli bir sistematik içinde analiz edilmesidir. İş analizleri işletmede
yapılan birbirinden farklı tüm işlere yönelik bilgilerin toplanması,
değerlenmesi ve yorumlanmasıdır. İş analizleri ile toplanan iş bilgileri daha
sonra iş tanımları ve iş gerekleri haline getirilerek karar vericinin
kullanımına sunulur.
İş Analizi
Bilgilerinden Yaralananlar;
- İnsan kaynakları yöneticisi ve
iş görenleri
- Başta üretim bölümü yöneticileri
olmak üzere tüm yöneticiler
- Sendika yöneticileri ve sendika
temsilcileri
- işi yapan işgörenin kendisi
İş analizi
çalışmaları teknik bir faaliyet olup, uzun zaman alır. iş analizi bilgileri
gerçekleri yansıtması gerekir. Aksi halde zararı yararından daha çok olacaktır.
İş Analizlerinin Kullanım Alanları
İş analizi
işi yapan kişiyi değil işi analiz etmelidir. İşte ilgili bu bilgilerden başlıca
şu alanlardan yaralanılır;
- İnsan kaynakları planlamasında
- işi alınacak işgörende aranması
gereken niteliklerin belirlenmesinde
- İşe yerleştirme, terfi ve
atamalarda
- Eğitime alınacak işgörenin
belirlenmesinde
- İşgören değerleme ölçütlerinin
saptanmasında
- Adil bir ücret düzeninin
kurulmasında
- İşgören-işveren
anlaşmazlıklarında
İş Analizleri Süreci
- Analizi yapılacak işlerin
belirlenmesi (örgüt şemasının incelenmesi, yöneticilerle görüşülmesi varsa
eski iş analizi forumlarının taranması)
- Soru formunun hazırlanması (iş
analiz soru formu dört ana bölümden oluşur. İşin kimliği, işi oluşturma,
görevler, işin gerektirdiği nitelikler ve çalışma koşulları)
- İşle ilgili bilgilerin
toplanması (İş analizlerinin en çok zaman alan sürecidir.
- Süreçte önemli olan konu
bilgilerin doğrulmasıdır)
- Toplanan bilgilerin
değerlenmesi
İş Tanımları
İş analizi
bilgilerinden yararlanarak işle ilgili bilgileri belirli bir sistematik adı
altında, tek bir sayfada toplayan formlara iş tanımı adı verilir. İşin nasıl
yapılacağını ortaya koyar.
İş Gerekleri
İş
gerekleri, işi değil, işi normal düzeyde yerine getirebilecek işgören profilini
ortaya çıkartır. İşin bütününü değil sadece belirli bir yönünü ele alır.
İşe Alma
Personel Bulma
İşe uygun
nitelikteki adayların işletmeye başvurmasını sağlamaktadır.
Personel
Bulma İşlevini Etkileyen Unsurlar
- İşletme Politikaları
- İç kaynaklara başvurma
politikaları: iş açıklarının doldurulmasında öncelik hakkının işletmede
çalışanlara verilmesidir.
- Ücret politikası : Nitelikli
adayların işletmeye başvurusunu doğrudan etkiler.
- İstihdam politikası :
İşletmelerin geçici ya da yarı zamanlı personel çalıştırmaları nitelikli
eleman bulmalarını zorlaştırır.
- İnsan Kaynakları Planları:
Sağlıklı bir şekilde yapılan insan kaynakları planlan zaman kaybı olmadan
personel alımını hızlandırır.
- Çevresel Koşullar: Ülkenin
içinde bulunduğu ekonomik durum, işsizlik oranı gibi faktörler personel
bulma işlevini etkiler.
Personel Seçme
İşletmeye iş
için başvuran adaylardan işe en uygun olanını seçme işidir.(Bu kararı ilk amir
verir.) Altı aşamalı bir süreç takip eder.
- Ön kabul: Aranan ön koşulları
taşımayan adaylar elenir.
- İşe alma testleri
- Görüşmeler
- Referansların kontrolü
- Sağlık kontrolü
- Yönetici ile görüşme ve karar
İşe Alıştırma Ve Personel Eğitimi
İşe Alıştırma (Oryantasyon)
İşe yeni
alınan işgöreni en kısa sürede üretken hale getirmek gerekir. Bu nedenle yeni
işgörenin her biri işe alıştırma (oryantasyon) programına alınır. İşe alıştırma
programları uzun süreli olmalıdır. Bu programın büyük işletmelerde altı aydan 1
yıla kadar sürdüğü görülür.
Programın
amacı, yeni işgörenin bilgi ve ilgi ihtiyacını karşılayarak onu işletmeye
kazandırmaktır. Yeni işgörenin işini ve işletmesini sevmesi bu programların
başarısına bağlıdır. Bir işe alıştırma programında yer alması gereken konular:
- İşletmenin tanımı: İşletmenin
yaşam öyküsü, örgüt yapısı, yönetim basamakları, Ürün çeşitleri ve üretim
süreci, politikaları, disiplin sistemi, güvenlik önlemleri vb.
faktörlerden oluşur.
- İş hakları: Ücret yöntemleri,
ödeme günleri, izinler, çalışma saatleri ve mola süreleri, eğitim
imkânları, sigorta düzenlemeleri, emeklilik hakları, danışma ve
rehabilitasyon programları ve diğer hizmetlerden oluşur.
- İş bilgileri: İşin amacı,
konumu, diğer işlerle ilişkisi, çalışma yeri, işi oluşturan görevler ve
işin gerektirdiği yetki ve sorumluluklardan oluşur.
- Tanıştırma: Birinci ve ikinci
yöneticiler, diğer yöneticilerle, çalışma arkadaşlarıyla, eğitimcilerle ve
işgören danışmanlarıyla tanıştırılır.
Personel Eğitimi
İşgörenin
bilgi beceri ve yetenek düzeyinin arttırılarak daha verimli hale
getirilmesidir. İşgören eğitim yöntemleri işbaşı ve işdışı olmak üzere ikiye
ayrılır. İşbaşı eğitim yöntemleri işgöreni işinden uzaklaştırmadan yaptığı işin
başında eğitilir. İşdışı eğitim yöntemlerinde eğitilecek işgören belirli bir
süre iş dışına alınır.
Personel
eğitimi işletmeye ve İşgörene önemli yararlar sağlar. Bunlar;
- İşletmenin karar verme ve sorun
çözme yeteneğini arttırır.
- Üretimin miktar ve kalitesini
yükseltir.
- İç kaynaklardan işgören bulmayı
kolaylaştırır.
- Üretim, yönetim ve işgören
maliyetlerini düşürür.
- Yönetici-işgören ilişkilerini
geliştirir.
- İşgörenin değişime direncini
azaltır.
- İşgörende, güven ve başarı
duygularını geliştirir.
- İş tatmini sağlar.
İşgören
eğitimi, işgörenin işini daha verimli yapması amacıyla uygulanır. Oysa işgören
geliştirme, işinde iyi olan ve gelecekte işletmenin önemli pozisyonlarında
görevlendirilmesi düşünülen nitelikli işgörene yönelik bir ek çalışmadır.
Yöneticiler eğitilecek ve geliştirilecek işgöreni saptamaları gerekir.
İşbaşı
eğitimin yararları;
- Gerçek iş konularında yapılır.
- İşgörenin eksik yönleri kolayca
saptanır.
- Yapılan hatalar anında
düzeltilir.
- Öğrenilen şeyler hemen
uygulanır.
- Öğrenme süreci hızlıdır.
- İşgücü kaybı söz konusu
değildir.
İş üzerinde
öğrenme, çıraklık, iş değiştirme ve sorumluluk verme bu yönetimde en çok
kullanılanlarıdır.
İşgörenin
bilgi, beceri ve yetenek düzeyinde yapılması düşünülen değişiklikleri işin
başında gerçekleştirmenin imkânsız olduğu veya verimli olmadığı durumlarda
işdışı eğitim yöntemlerine başvurulur.
İşdışı eğitimin
yararları;
- Teorik bilgileri öğretmek daha
kolaydır.
- İşgörenin düşünsel
yeteneklerinin gelişimini sağlar.
- öğrenme belli bir disiplin
altında gerçekleşir.
- İşgörenin öğrenme isteğini
arttırıcı, eğitim bilincini geliştirir.
- Eğitim pedagojik yöntemleri bilen
uzmanlar tarafından yapılır.
- Konferans, seminer, benzeri
koşullarda öğrenmek (simülasyon), rol oynama, örnek olay, laboratuar
yöntemleri en çok kullanılan yöntemlerdir.
Performans Değerleme
İşgören
değerlemesi diğer bir adla başarı değerlemesi, işgörenin işinde gösterdiği
başarıyı (performansı), yaptığı işin gereklerine göre değerleme sürecidir.
İşgören değerlemesi başarılı ve başarısız işgöreni birbirinden ayırmak ve ona
göre davranmak amacıyla yapılır. Değerleme bir sisteme dayanır ve işgörenler,
önceden belirlenmiş standartlara göre planlandırılır. Genelde yılda birkaç kez
yapılır.
Performans
değerlemesi bilgilerinin başlıca kullanım alanları;
- Personele eksik yönlerinin
hatırlatılması
- Personele verilecek ücret ve
diğer ödemelerin belirlenmesi
- Personelin terfi ve iş
değiştirme kararlarına esas alması
- Personelin eğitim
ihtiyaçlarının saptanması
- İş tasarımındaki yanlışlıkların
ortaya çıkarılması
- İşe alma işlevindeki etkinliğin
ölçülmesi
Başarılı bir
personel değerleme sisteminde 4 özelliğin bulunması gerekir. Bunlar;
- Sistem iş ile ilgili
davranışlar değerlenmelidir. (cinsiyet, düşünce, inanç vb. faktörler
dikkate alınmamalıdır.)
- Her iş için başarı ölçütleri
belirlenmelidir.
- Sistem basit ve pratik
olmalıdır.
- Değerleme sonuçları personele
aktarılmalıdır.
Personel
değerlemesi iki şekilde yapılır. İşgören bireysel yada grup içindeki
başarılarına göre değerlenir.
1. Bireysel Değerleme
- Boylandırma çizelgesi yöntemi:
Değerlemeyi yapana (çoğunlukla amir) önceden hazırlanmış bir çizelge
verilerek, her işgöreni bu çizelgeye göre değerlemesi istenir. Değerleyen
çizelgedeki her faktör için işgörene puan verir ve toplam puan, işgörenin
değerleme notunu oluşturur. Yönetimin sakıncalı yönü, çizelgedeki
faktörlerin işlere uygun olmaması halinde tam bir değerleme yapılmamasıdır
- Kontrol listesi yöntemi: Bu
yöntemde değerleyen, işgörenin içindeki başarısını sorgulayan bir dizi
ifade içinden o işgören için uygun olanlarını işaretler. Her n önünde
bulunan ağırlıklı puanlar toplandığında, işgörenin toplam değerleme puanı
ortaya çıkar. Yönetimin sakıncası, başarıyı ölçen ifadelerin yeterli
olmaması veya ifadelere verilen ağırlıklı puanların yanlış olması
durumunda ortaya çıkar.
2. Grup değerleme
- Sıralama yöntemi: Grup üyeleri
değerleyen tarafından, en iyiden en kötüye doğru listelenir. Yöntem son
derece basit ve pratiktir. Ancak sıralar arasındaki başarı derecelerinin
açık ve net olmaması yönetimin sakıncasını oluşturur.
- Puan dağılım yöntemi:
Değerleyen grup üyelerine dağıtılmak üzere belirli bir puan verilir.
Değerleyen bu puanı grup üyelerinin başarısına göre dağıtır. Böylece
başarı sıralaması oluşur. Yöntem oldukça basit ve pratiktir.
- Zorunlu dağılım yöntemi: Grup
normal frekans dağılımına göre sıralanır. Bu dağılıma göre ekibin %10′u
çok iyi ve çok kötü, %20 kötü, iyi ve %40 orta olarak değerlenir. Bu tür
bir zorunlu dağıtım, değerleyeni, ekip üyeleri arasında daha titiz
kıyaslama yapmaya ve uç noktalardaki puanları vermeye zorlar. Yöntemin
sakıncası ekip üyeleri arasındaki nisbi farkların belirgin olmamasıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder